قرارگاه

جایی برای بی قراری ها

قرارگاه

جایی برای بی قراری ها

قرارگاه

دانشجوی م.ا و علوم سیاسی
دانشگاه امام صادق (ع)
عضو کانون دانش پژوهان نخبه

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

فقط برای خریدن عرق کاسنی

چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۳۳ ب.ظ

 

دوران سوم دبیرستان از یکی از رفقا که الآن در دانشگاه بندر عباس مشغول تحصیل است، شنیدم که یک تاجر عرب برای ساخت یک فروشگاه زنجیره‌ای در محله علی آباد شهرری سرمایه‌گذاری کلانی کرده است.وقتی این خبر را شنیدم خیلی خوشحال شدم، چون این محله یکی از محلات کم‌امکانات از نظر خدمات است. علاوه بر این دسترسی به این منطقه کار دشواری است. این پروژه حداقل سه تا جنبه مثبت داشت، یکی این که مشکل مردم این منطقه حل می‌شد، در وهله‌ی دوم چون همه خدمات از شهر بازی، فروشگاه و.... در یک مکان با هم جمع بود، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مردم تهران می‌شد و از اتلاف وقت و انرژی جلو گیری می‌کند. مزیت سوم آن ایجاد شغل برای جوانان تهرانی بود.

فرصت دست نداده بود تا به این مجتمع تفریحی-تجاری که دو سال از تاریخ افتتاحش می‌گذشت سر بزنم، تا همین هفته پیش که برای خرید عرق کاسنی، به همراه خانواده رهسپار هایپرسان شدم. همه ساختمان‌ها مدرن بود، از پارکینگ که به صورت طبقاتی ساخته شده بود و مشکل جای پارک را حل کرده بود تا آب‌نمای موزیکال که زیبایی خاصی را به محوطه ورودی داده بود.هر چه قدر سر چرخاندم تا اثری از معماری اسلامی ببینم، بی فایده بود. داخل فروشگاه هر چی می‌خواستی پیدا می‌کردی البته از نوع حلالش.

ولی هیچ کدام از این مزیت ‌ها به چشمم نیامد که هیچ؛ تازه دلم هم گرفت. دلم وقتی گرفت که یاذ بازار قدیمی و سنتی شهرری افتادم. همان بازاری که منتهی به حرم مطهر عبدالعظیم حسنی است.

 از خودم پرسیدم: آیا بافت قدیمی و مذهبی‌نشین تهران از سوغات غربی این ویترین‌ها، با این همه محصولات و کالاهای رنگارنگ تأثیر می‌پذیرد یا نه؟

نمی‌توانستم بوی کباب مخلوط با عطر عطاری‌ها را بر بوی هات داگ فلان‌جور ترجیح دهم.‌ نمی‌دانستم، شاید کسانی که امروز از فروشگاه خرید می‌کنند قبلا همین حس را داشتند ولی کم‌کم سنتشان را فراموش کرده و مدرنیته را انتخاب کرده‌اند.

نظرات  (۳)

۱۴ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۳۰ محمد حسین مرادی
هایپر مارکت ها گسترش واینده خوبی دارند. یکی شان نزدیک خانه ی ما هم هست .گرچه سنت همواره زیبا و خاطره انگیز برای همه ی ماست اما باید توجه کرد که نیاز مردم باعث شده تا از بازار های قدیمی فاصله بگیرند بنابراین شاید بشود الگویی برای بازاری وسط سنتی و مدرن طراحی کرد . کار بچه های اقتصاد است !!!
مطلب خوبی بود استفاده کردیم
پاسخ:
خواهش می کنم، من همه مزیت های این مکانو قبول دارم.
۰۴ مهر ۹۲ ، ۰۰:۱۰ امیرحسین رشیدی
سلام.این اتفاقیه که برای اکثر کشورهای اسلامی داره اتفاق می افته.ان شالله سفر حج قسمتت بشه ببینی اونجا چه مرکز خرید های مدرنی ساختن.در هر صورت این مراکز ساخته خواهند شد ولی دادن طراحی های مدرن اسلامی کار جوانان معمار ما می باشد که من امیدوارم با حمایت دولت بتوانند فعالیت های خود را شروع کنند. یا علی
با عرض تشکر از مطالب زیبای شما ، یه موردی که به آن اشاره نشد این بود که اصل و بنیان گذار شرکت هایپرسان رژیم صهیونیستی است که شخصی را از کشورهای عربی به عنوان نماینده گذاشته أند تا حساسیت ایجاد نشود لذا با توجه به اعتراض ها فقط اسم این فروشگاه عوض شد که تبدیل به نجم خاورمیانه گردید.
پاسخ:
ممنون
نکته خوبی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی